
Què pot fer el disseny davant els desafiaments actuals que tenim com a societat? Com pot contribuir al fet que les persones majors siguen més autònomes o a preservar la memòria històrica? Què aporta el disseny a l’hora de convertir residus i materials fins ara rebutjats en nous recursos? Aquestes són només algunes de les preguntes a les respostes de les quals ens acostarem en la V Jornada Disseny amb Impacte Positiu organitzada per la Associació de Professionals del Disseny de la Comunitat Valenciana (ADCV).
Tindrà lloc dijous que ve 24 de setembre, a les 18:30 hores, a la Sala Polivalent de Las Naves de València Innovation Capital, amb accés obert i gratuït, fins a completar aforament.
El partit reunirà professionals i equips de disseny responsables dels projectes reconeguts amb els Premis Impacte Positiu en la huitena edició dels guardons de l’ADCV, que es van entregar el mes de juny passat. Durant la jornada, organitzada amb el suport de València Innovation Capital, compartiran les decisions, processos, resultats i aprenentatges que hi ha darrere d’aquests treballs, que demostren com el disseny pot generar canvis concrets en la vida de les persones i el seu entorn. Després de les seues intervencions, s’obrirà un espai de conversa i networking amb totes les persones assistents.

Les creadores i creadors dels projectes premiats explicaran com el disseny passa d'identificar un repte a plantejar solucions que generen impacte positiu
“Aquests projectes demostren que parlar d’impacte positiu no significa afegir una capa de sostenibilitat al final d’un projecte. Significa incorporar des de l’inici preguntes sobre per a qui dissenyem, quins recursos utilitzem, quines conseqüències tenen les nostres decisions i què podem aportar des de la nostra professió. La jornada ens permetrà conéixer com eixes preguntes es converteixen en solucions reals i, sobretot, compartir processos i aprenentatges que poden inspirar altres projectes”, destaca Ramón Arnau, president de l’ADCV.
De la reconstrucció després de la DANA a nous materials
En total, els Premis ADCV 2026 van concedir 17 Premis Impacte Positiu: nou en categories emmarcades en les disciplines de disseny gràfic i digital, quatre en disseny de producte, un en disseny d’espais i tres en altres àrees del disseny. La xifra suposa un creixement significatiu des de la creació d’aquesta distinció: van ser huit en 2022 i onze en 2024. Per a l’ADCV, aquesta evolució evidencia tant la incorporació progressiva de criteris d’impacte a l’exercici professional com l’ampliació dels àmbits en els quals el disseny està intervenint.
Aquests 17 projectes premiats permeten identificar algunes de les principals tendències i focus del disseny actual. Entre ells, la circularitat, l’aprofitament de residus i el desenvolupament i ús de biomaterials; l’accessibilitat, inclusió i cures; la participació ciutadana; la recuperació de la memòria col·lectiva i del patrimoni; la resiliència, o la innovació en els models de negoci.
En disseny gràfic i digital, coneixerem els projectes Hebra, de Estudio Menta; Llibre Verd València, de Fase; El libro que escucha, de Álvaro García Ruano, Elena Yuste, David Consuegra, Jon Zabala i Sara Méndez; Colla Paper, de Estándar estudio e Impresum; Simposio Arte y Diseño en la Transición Ecológica, de Irene Brotons; Archivo Fernando Gil, de Estándar estudio; Tomatier Snack. ¡Monstruosamente rico!, de Meteorito; Las manos que cosen, de Sayavera & Metódica, y Les fosses de la vergonya, de Granissat Estudi Creatiu.
En disseny de producte, es presentaran Gumi, de Made Studio; Tren Navidad – Cesta de fruta, de PackCo | Brand and Packaging; Wave, de Odosdesign, i Medusa, de Fernando Martínez,i, en disseny d’espais, Dana/nada, de Miguel Hache.
Finalment, en altres àrees del disseny, participaran Monnou, amb Evermute; Makea, amb Remoblar Post-DANA, i Alicia Bonillo, Marina García-Broch i Laura Hueso, amb Moda regenerativa y bioestructuras para reforzar (nova línia d’investigació iniciada a partir del projecte BIOmatrix: Weaving Sustainability, presentat per estudiants del EASD Castelló i guardonat en el Biodesign Challenge 2024).


El disseny com a resistència en una trobada oberta
La Jornada Disseny amb Impacte Positiu arreplega, així, en projectes concrets, el lema dels Premis ADCV 2026: ‘El disseny com a resistència’, una manera d’entendre la professió des del compromís i la voluntat d’actuar davant els desafiaments del present. Els treballs reconeguts mostren diferents maneres d’exercir eixa resistència des de la pràctica professional, utilitzant el disseny no sols per a respondre a necessitats, sinó, també, per a qüestionar el que s’estableix, proposar alternatives i obrir noves possibilitats de futur.
A més, aquest esdeveniment forma part de la programació del València Design Fest de la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana, connectant amb el conjunt d’activitats que durant aquestes setmanes situen el disseny en el centre de l’agenda cultural i professional de la ciutat.



